گروه خبري : مرکز رشد دانشگاه
تاريخ انتشار : -
كد :12

ششمین مرکز رشد واحدهای فناور پارک علم و فنآوری در دانشگاه غیاث الدین جمشید کاشانی افتتاح شد.

ششمین مرکز رشد واحدهای فناور پارک علم و فنآوری امام خمینی استان قزوین در آبان ماه سال 93 در مراسمی با حضور فرماندار محترم شهرستان آبیک، علی رجب پور سرپرست پارک علم و فناوری امام خمینی(ره) استان قزوین، دکتربهمن مهری و هیأت موسس دانشگاه غیاث الدین جمشید کاشانی و جمعی از دانشجویان در دانشگاه غیاث الدین جمشید کاشانی افتتاح شد.

مراکز رشد از شرکتهای نوپا و هسته های دانش بنیان جهت تجاری سازی ایده های نوآورانه حمایت می کنند. این مراکز، تسهیلاتی را جهت رفع موانعی نظیر در اختیار نداشتن بودجه ی اولیه جهت آغاز فعالیت، عدم امکان تعامل با متخصصین و مشاورین علمی، فقدان ارتباط موثر با صنعت، ناآشنایی با فرآیند علمی و استاندارد تجاری سازی از بدو شکل گیری ایده تا ورود محصول به بازار هدف و . . .  در اختیار واجدین شرایط قرار می دهند تا در نهایت منجر به توسعه ی اقتصاد دانش مدار گردد .


ششمین مرکز رشد واحدهای فناور پارک علم و فنآوری امام خمینی استان قزوین در آبان ماه سال 93 در مراسمی با حضور فرماندار محترم شهرستان آبیک، علی رجب پور سرپرست پارک علم و فناوری امام خمینی(ره) استان قزوین، دکتربهمن مهری و هیأت موسس دانشگاه غیاث الدین جمشید کاشانی و جمعی از دانشجویان در دانشگاه غیاث الدین جمشید کاشانی افتتاح شد.


این مرکز هم اینک در شهرک صنعتی آبیک در سوله ای به مساحت 900 متر مربع شامل فضاهای اداری، دفاتر کار، کارگاه ها و میزهای ایده پروری، مشغول به فعالیت می‌باشد.
برنامه های اجرایی مرکز رشد
-    واگذاری فضای کار به شرکت‌های نوپا 
-    مشارکت و هم‌کاری با واحدهای فناور و شرکت های نوپا
-    برگزاری دوره‌های شتاب‌دهنده
-    برگزاری همایش‌ها و دوره‌های آموزشی
-    برگزاری جشنواره‌ها و مسابقات
-    پژوهش و توسعه در راستای فن‌آفرینی و اقتصاد نوآورانه


مخاطبین
- شرکتها و واحدهای فناوری خصوصی با شخصیت حقوقی
- واحدهای تحقیق و توسعه وابسته به صنایع یا سازمان ها
- مراکز تحقیقاتی – توسعه ای
- واحدهای تحقیقاتی وابسته به دانشگاه ها، هسته های پژوهشی دانشجویی و گروه های تحقیقاتی


خدمات قابل ارائه در مرکز رشد واحدهای فناور

1) اجاره و استقرار
1/1) دفتر کار، کارگاه، میز ایده پروری
به منظور ایجاد بستر مناسب جهت آغاز فعالیت و طراحی، تولید و تجاری سازی محصولات، دانشگاه غیاث الدین جمشید کاشانی از محل فضاهایی که در اختیار دارد  فضای کاری به شرکت های پذیرش شده اجاره می دهد. در حال حاضر اتاق های با متراژ 12و15،کارگاههایی با متراژ 30 و 60 متر و میزهای ایده پروری جهت این امر موجود است.

 مدارک لازم جهت انعقاد قرارداد اجاره به شرح ذیل می باشد
   1- تکمیل فرم مشخصات همکاران
   2- تکمیل فرم معرفی نماینده
   3- تهیه سفته جهت ضمانت قرارداد
   4- پرداخت چک های اجاره (معمولا به صورت چک های 3 ماهه)
شایان ذکر است، مرکز رشد به عنوان حامی شرکت های مستقر از محل اعتبارات خود برای شرکت های دوره رشد مقدماتی 20% حمایت بلاعوض و برای شرکت های دوره رشد 10% حمایت بلاعوض پرداخت می کند.
2/1) تجهیزات اداری: 
 جهت تسهیل عملکرد شرکت ها به ویژه در شروع کار و پیشگیری از تحمیل هزینه های زیاد در شروع راه اندازی کسب و کار مرکز رشد برخی از تجهیزات اداری را تهیه نموده و تعرفه ترجیحی در اختیار واحدهای فناور مستقر قرار می دهد.
در صورت تمایل به بازدید از تجهیزات موجود و درخواست اجاره این اقلام، می توانید به کارشناس مرکز رشد مراجعه نمایید.
لیست اقلام و تعرفه آنها به شرح ذیل می باشد.

سیستم: 380000 ریال
سوییچ:240000 ریال
میز:   70000 ریال
صندلی:40000 ریال

3/1) تجهیزات نمایشگاهی
جهت حضور مناسب در نمایشگاه های تخصصی و کاهش هزینه سربار شرکت ها به ویژه با توجه به رویکرد تجاری سازی و فروش بهتر محصولات تجهیزات به شرح ذیل با تعرفه های ترجیحی جهت بهره برداری شرکت ها تدارک دیده شده است.
اقلام قابل اجاره  

  1. جای بروشور فلزی مشکی 
  2.  صندلی تاشو
  3.  میز عسلی تاشو 110*60    
  4.  میز عسلی تاشو 60*60  
  5. میز تاشو بلند 90*90    
  6. میز عسلی MDF شیشه دار 
  7. پاراوان 4 لت    
  8. جای کارت ویزیت 

2) مالی و تضمین 
 1/2) تسهیلات مرکز رشد
مرکز رشد می تواند از محل اعتبارات خود به شرکت های مستقر تسهیلات مالی پرداخت نماید. بدیهی است نحوه عملکرد واحد فناور، تعامل و میزان پیشرفت مطابق قرارداد در تایید یا عدم تایید پرداخت ملاک عمل قرار خواهد گرفت.
2/2) معرفی به صندوق کارآفرینی و امید
3/2) درخواست سرمایه در گردش
در صورتیکه سایر خدمات مالی و تسهیلاتی پاسخگوی نیاز شما نیست و نیاز به دریافت وام سرمایه در گردش دارید می توانید درخواست خود را ثبت نمایید.
با توجه به اینکه این خدمت موردی می باشد، مبتنی بر درخواست شما همکاران ما پیگیری لازم جهت دریافت سرمایه در گردش را انجام می دهند. بالطبع چون این مورد نیاز به پیگیری خاص دارد ممکن است زمان پاسخ دهی به درخواست شما تا یک هفته به طول بیانجامد.

 

3) انفورماتیک:
1/3) تبلیغات در سایت
مرکز رشد پارک علم و فناوری استان قزوین به منظور ترغیب و تشویق شرکت های مستقر به جهت حضور فعال و مثمرثمر در فضای مجازی، اقدام به درج آگهی تبلیغاتی به صورت رایگان در سایت خود نموده است.
بهتر دیده شدن و صرف کمترین زمان برای رسیدن به هدف را با درج آگهی های تبلیغاتی خود در این سایت، تجربه کنید

2/3) اعلام نیاز نیرو
واحدهای فناور مستقر در مرکز رشد پارک علم و فناوری امام خمینی(ره) استان قزوین به منظور تامین نیروی انسانی خود می توانند فرم درخواست نیروی انسانی را تکمیل نمایند که در اینصورت کلیه رزومه های دریافت شده از متقاضیان به ایمیلی که در فرم تکمیل شده توسط واحد فناور اعلام شده، ارسال می گردد.

3/3) اطلاع رسانی
اطلاعات متنوعی از جمله برگزاری دوره های آموزشی، همایش ها و سمینارها، نمایشگاه ها، رویدادها و سایر موارد مهم برای شرکت های مستقر ارسال می شود.
 اطلاع رسانی به شرکت های مستقر در مرکز رشد از طریق کانال تلگرام، ایمیل و پیامک و مواردی هم به صورت تلفنی انجام می شود.
4/3) درج خبر در خبرنامه سایت مرکز رشد پارک علم وفناوری قزوین
5/4) درخواست ایمیل سازمانی
واحدهای مستقر در صورت تمایل می توانند از ایمیل سازمانی مرکز استفاده نمایند. برای این منظور شرکت های مستقر می بایست نام کاربری مدنظر خود را از طریق فرم زیر ارسال نمایند تا در صورت عدم تداخل با ایمیل های قبلی موجود ایمیل شما ایجاد شود. استفاده از این خدمت برای شرکت هایی که تاکنون به راه اندازی سایت خود اقدام نکرده اند می تواند بسیار سودمند باشد.
6/3) درج خبر در سایت مرکز رشد پارک علم وفناوری قزوین
پوشش اخبار واحدهای مرتبط با مرکز رشد علم و فناوری استان قزوین یکی از رسالت های این مرکز می باشد که به منظور انتشار اخبار واحد مربوط به خود، به کارشناس مرکز رشد مراجعه فرمایید. لازم به ذکر است که اخبار ارسال شده پس از تایید سردبیر سایت منتشر می شود.

7/3) تخصیص صفحه در سایت مرکز رشد
مرکز رشد در نظر دارد تا صفحه ای مجزا به هر یک از شرکت های مستقر در مرکز اختصاص دهد و در آن به معرفی شرکت،خدمات، محصولات و... بپردازد. به منظور تخصیص صفحه برای شرکت خود، لازم است به کارشناس مرکز رشد مراجعه فرمایید و فرم مربوط را تکمیل نمایید که پس از تایید مدیر مرکز رشد، صفحه مربوطه در بخش واحدهای مستقر به نمایش گذاشته می شود.

4) مشاوره و آموزش:
1/4) دوره های آموزشی
2/4) مشاوره
3/4) استفاده از کتابخانه دکتر بهمن مهری 

 

5) کارگاهی و آزمایشگاهی
1/5) استفاده از کلیه کارگاهها و آزمایشگاههای دانشگاه غیاث الدین جمشید کاشانی
2/5) استفاده از کلیه کارگاهها و آزمایشگاههای پارک علم و فناوری استان قزوین
3/5) استفاده از کلیه کارگاهها و آزمایشگاههای  فنی و حرفه ای استان قزوین


6) تجاری سازی
1/6) ترک تشریفات مناقصه 
در مورد ترک تشریفات مناقصه دانستن چند نکته لازم است.
1)    در معامله بین دستگاه های دولتی یکی از مواردی است که ترک تشریفات مناقصه می تواند انجام گیرد. یعنی مثلا یک دستگاه دولتی یا عمومی مانند شهرداری ها و .... می توانند با پارک علم و فناوری ترک تشریفات مناقصه انجام دهند. (به واسطه آیین نامه مالی و معاملاتی آن دستگاه دولتی یا عمومی)
2)     مطابق آیین نامه مالی و معاملاتی پارک علم و فناوری، پارک می تواند در قرارداد با شرکت های مستقر ترک تشریفات مناقصه انجام دهد.
3)    اساسا برگزاری مناقصه زمانی الزامی است که مبلغ مناقصه از حد نصاب معاملات در آن سال بالاتر باشد، حد نصاب معاملات در سال 93 مطابق مصوبه هیات وزیران مبلغ 120 میلیون تومان می باشد.
4)    در مواردی که قانون اجازه ترک تشریفات مناقصه را صادر کرده است، الزامی برای ترک تشریفات مناقصه نیست بلکه مناقصه گذار مختار است بدون انجام تشریفات مناقصه قرارداد را واگذار نماید. با توجه به این موضوع اساسا دستگاه ها وقتی علاقه به ترک تشریفات مناقصه دارند که هنوز مناقصه به مراحل اجرایی نرسیده باشد و برای تسریع امور خود نسبت به ترک تشریفات مناقصه اقدام می نمایند.
برای جزئیات بیشتر می توانید قانون برگزاری مناقصات را دریافت نمایید.
با توجه به نکات بالا چنانچه شرکتی در تعامل با دستگاه های دولتی یا عمومی به قراردادی بالاتر از حد نصاب معاملات رسید، آن دستگاه موظف به برگزاری مناقصه است که در اینگونه موارد شرکت های مستقر می توانند از این ظرفیت قانونی استفاده نمایند.
در صورتیکه مواردی از این دست برای شما پیش آمد لازم است ابتدا موضوع را به کارشناس  مرکز رشد اطلاع دهید تا پیگیری های اداری آن صورت پذیرد.

2/6)  داوری ثبت اختراع
 با توجه به رشد فزاینده نخبگان در سطح استان و همچنین نیاز واحدهای فناور به ثبت اختراع طرح‌، پارک علم و فناوری استان قزوین با ارائه خدمت داوری ثبت اختراع به عنوان مرجع رسمی اداره کل مالکیت صنعتی زمینه تسریع و تسهیل این خدمت به مخترعین بالاخص مخترعین استانی را فراهم نموده است.
جهت انتخاب داور ثبت اختراع می بایست در قسمت مربوطه در فرم اظهارنامه الکترونیکی ثبت اختراع، گزینه سایر را انتخاب و نام پارک علم و فناوری امام خمینی (ره) استان قزوین را تایپ نمایید. پس از دریافت نامه استعلام اداره مالکیت صنعتی خطاب به ریاست پارک علم و فناوری استان قزوین، مدارک ذیل را به ایمیل info@qstp.ir ارسال نموده و کلیه درخواستهای بعدی خود را از طریق همین ایمیل پیگیری فرمایید.
1- نامه استعلام اداره مالکیت صنعتی خطاب به ریاست پارک علم و فناوری استان قزوین
2- متن کامل ثبت اختراع و نقشه ها
3- شماره تماس مخترعین
4- فایل خود اظهاری : سوابق مشابه با اختراع خود را در این آدرس جستجو فرمایید و تمایز ادعای خود را با نمونه های مشابه در این فایل ذخیره نمایید.

پس از دریافت پاسخ مثبت از سوی کمیته داوران، پارک طی نامه ای به اداره مالکیت صنعتی اعلام می نماید که این طرح حایز شرایط ثبت اختراع می باشد. جهت کمک به مخترعین گرامی در صورتیکه پاسخ کمیته داوران منفی باشد پاسخ صرفا به مخترع اعلام می شود.

3/6) حضور در نمایشگاههای پارک
4/6) تسهیلات نمایشگاهی الزامی
مطابق بند 2 ماده 3 آیین نامه حمایت از واحدهای فناور جهت نمایشگاه، تبلیغات و اطلاع رسانی شرکت های مستقر می توانند 40 درصد از هزینه های غرفه جهت حضور در نمایشگاه های قید شده را به صورت بلاعوض کمک دریافت نمایند.
بند 2-3 در خصوص نمایشگاه های تخصصی در راستای ایده محوری که از سوی مرکز برای واحدهای فناور (مستقر در مرکز رشد) اجبار می شود، در صورت شرکت انفرادی یک واحد، 40% هزینه غرفه بر عهده مرکز می باشد.
جهت بهره مندی از تسهیلات فوق پس از صدور نامه الزام حضور در نمایشگاه، واحد مستقر می بایست هنگام اخذ غرفه در نمایشگاه دقت نمایند که 40% هزینه غرفه را به صورت جداگانه واریز نمایند (واریز کننده: پارک علم و فناوری قزوین) و ما بقی مبلغ را مطابق روال خود انجام دهند.
جهت دریافت 40% لازم است شرکت ها مستندات هزینه های مربوط به غرفه و نیز 2 فیش واریزی (40 و 60 درصد) را به کارشناس مرکز رشد تحویل دهند تا مراحل اداری آن طی شود.

5/6) بازدید از نمایشگاه
مطابق بند 1 ماده 3 آیین نامه حمایت از واحدهای فناور جهت نمایشگاه، تبلیغات و اطلاع رسانی شرکت های مستقر می توانند 40 درصد از هزینه های غرفه جهت حضور در نمایشگاه های قید شده را به صورت بلاعوض کمک دریافت نمایند.
بند 1-3 در خصوص نمایشگاه هایی که شرکت در آن از سوی پارک برای واحدهای فناور الزام می شود، هزینه های ایاب و ذهاب و غرفه بر عهده پارک می باشد "
جهت بهره مندی از تسهیلات فوق پس از اعلام الزام حضور در نمایشگاه، شرکت مستقر می بایست هنگام هزینه کرد، نسبت به دریافت فاکتور اقدام نماید (فاکتورها می بایست مطابق فرمت استاندارد ذیل باشند.)
بدیهی است پرداخت پس از ارائه گزارش بازدید از نمایشگاه به واحدهای فناور پرداخت خواهد شد.

7) سایر
1/7) درخواست کارآموزی
به اطلاع می رساند شرکت های مختلفی در پارک علم و فناوری و مرکز رشد مستقر می باشند از آنجایی که این شرکت ها دانش بنیان می باشند بستر مناسبی جهت طی دوره کارآموزی دانشجویان می باشد لذا در صورت تمایل به طی کردن دوره کارآموزی در شرکت های مستقر می توانید نسبت به تکمیل فرم اقدام فرمایید.
با توجه به زمینه کاری شرکت های مستقر موارد ذیل به نظر مفید می آید:
رشته های فنی و مهندسی: کلیه رشته ها
رشته های علوم پایه: کلیه رشته ها
رشته های علوم اجتماعی و انسانی: حسابداری، مدیریت، اقتصاد، بازرگانی و ... و کلیه رشته هایی که به نحوی در فرایند تجاری سازی محصول می تواند مفید باشد.

2/7) دانش بنیان
3/7) خدمات کارگزاری
4/7) درخواست جلسه با ریاست
5/7) حمایت از چاپ کتاب
6/7) انعقاد تفاهم نامه 
7/7) صدورمعرفی نامه

پذیرش:

 استقرار در مرکز رشد به دو صورت امکان پذیر است: دوره ی رشد مقدماتی (پیش رشد) و دوره ی رشد . 
دوره رشد مقدماتی (پیش رشد): به علت عدم آشنایی دانشجویان با فرآیند تجاری سازی، گروه ها و هسته های پژوهشی دانشجویی با ورود به دوره ی رشد مقدماتی (پیش رشد) این امکان را خواهند داشت که بدون ثبت شرکت و کسب هویت حقوقی، از حمایت های مرکز رشد جهت تکمیل و تثبیت تیم کاری،  پیشبرد ایده ی محوری، بهره مندی از آموزش های اولیه نظیر تدوین طرح تجاری، بازاریابی و فروش، امور مالی و غیره بهره مند شده و همزمان اقدامات لازم در خصوص ثبت شرکت و ورود به دوره ی رشد را نیز پیگیری نمایند .  معیار پذیرش در دوره پیش رشد وجود یک ایده محوری فناورانه و نو با قابلیت بازاریابی مناسب می باشد .  این دوره، دوره‌ای 6 ماهه است که در آن به افراد و یا گروه‌های مستعدی که دارای ایده‌های نوآورانه ی قابل تجاری سازی هستند، مشاوره و آموزشهای لازم برای آشنایی با بازار، ‌شناسایی گروه کاری، ‌تثبیت ایده کاری و ایجاد هویت‌های حقوقی مستقل داده می‌شود .   در صورت موفقیت در این دوره مقدماتی و کسب هویت مستقل حقوقی، واحدهای نوپا می‌توانند متقاضی ورود به دوره رشد شوند .   زمان این دوره با تصویب مدیر مرکز رشد تا 9 ماه قابل افزایش است . 

دوره رشد: دوره‌ای 3 ساله است که طی آن واحدهای فناوری مستقر در مرکز رشد به معیارهای رشد یافتگی دست یافته و پس از آن از مرکز رشد خارج می‌شوند.   زمان این دوره با تصویب شورای مرکز رشد تا 5 سال قابل افزایش است.

شرایط و روند پذیرش
شرایط عمومی پذیرش هسته ها در دوره ی پیش رشد:
- وجود ایده فناورانه دارای توجیه اقتصادی
- حداقل یکی از اعضا هسته باید دارای تحصیلات دانشگاهی مرتبط و یا دانشجوی رشته مرتبط با ایده محوری باشد
- وجود حداقل یک نفر کارشناس خبره یا هیات علمی با سابقه در زمینه مرتبط به عنوان مشاور یا موسس
- اعضای هسته می بایست درصدد تشکیل یک شرکت حقوقی باشند
- (در صورت درخواست اتاق و سایر امکانات اداری) حضور پویای اعضا هسته در محل استقرار مرکز رشد الزامیست
تبصره 1: در موارد خاص با پیشنهاد مدیر مرکز و با تصویب شورای مرکز رشد تصمیم گیری خواهد شد .  
 
شرایط عمومی پذیرش شرکت ها در دوره ی رشد:
- متقاضیان می بایست دارای یک شخصیت حقوقی (شرکت یا موسسه ثبت شده) باشند
- وجود ایده فناورانه دارای توجیه اقتصادی
- فعالیت شرکت بر روی یک ایده پژوهشی متکی بر فناوری دارای توجیه فنی و اقتصادی مبتنی بر بازار متمرکز بوده و طرح تجاری مورد تصویب شورای مرکز قرار گیرد
-(در صورت درخواست اتاق و سایر خدمات اداری) حضور پویای اعضای شرکت در محل استقرار واحد در مرکز رشد الزامیست
تبصره 1: در موارد خاص با پیشنهاد مدیر مرکز و با تصویب شورای مرکز تصمیم گیری خواهد شد.
 
روند پذیرش
- دریافت فرم مقدماتی
- تکمیل و ارائه ی فرم مقدماتی به مرکز
- بررسی فرم مقدماتی توسط مرکز
- اعلام نتیجه به متقاضی
- در صورت تایید فرم مقدماتی: تکمیل و ارائه ی فرم نهایی به مرکز/ در صورت ناکامل بودن فرم مقدماتی: ارجاع به متقاضی جهت اصلاح نواقص و ارائه ی مجدد فرم مقدماتی/ در صورت عدم احراز شرایط عمومی پذیرش ایده ی محوری: اعلام عدم امکان حمایت از ایده ارائه شده از جانب مرکز به متقاضی.
- بررسی فرم نهایی توسط کارشناس تخصصی مرکز
- اعلام نتیجه و رایزنی با متقاضی جهت رفع نواقص احتمالی
- بررسی طرح در جلسه ی شورا در صورت تایید کارشناس تخصصی
- در صورت تصویب در شورا: ارسال نامه ی پذیرش به متقاضی جهت ارائه ی مدارک لازم برای عقد قرارداد/ در صورت عدم تصویب طرح در شورا: اعلام تیجه به متقاضی
فرم های پذیرش:
فرم پذیرش در دوره رشد مقدماتی (پیش رشد)
فرم پذیرش در دوره ی رشد